Vem gör vad

För att förenkla för Er hyresgäster har vi nedan specificerat vilka saker man själv som hyresgäst ansvarar för och vilka fel man bör kontakta sitt områdeskontor med.

Hyresgästens ansvar

  • Grovsopor och miljöfarligt avfall skall forslas till soptipp eller återvinningsstation
  • Byte av filter i spisfläkt eller spiskåpa.
  • Byte av glödlampor och lysrör (även i kyl/frys och ugn)
  • Rengöring av samtliga ventilationsdon i lägenheten Var god och ändra inga inställningar!
  • Rengöring och reparation av persienner och markiser.
  • Städa tvättstugan efter avslutat tvättpass.
  • Rengöring i kök och badrumsavlopp samt vattenlås i golvbrunn i badrummet är hyresgästens ansvar att hålla rena.  Vid avancerade problem med rensning kan du behöva vår hjälp med det. Se därför också mer information om hur du kan gå till väga och följ instruktionen här!

Kontakta hyresvärden om

  • Spis som inte fungerar (kontrollera först om någon säkring har gått)
  • Kyl eller frys som inte fungerar (kontrollera först om någon säkring/ propp har gått)
  • Droppande eller läckande kranar, element eller wc-stol? Ta kontakt med oss omgående!
  • Fönster eller dörrar går inte att stänga eller är trasiga.
  • Vatten saknas. Det händer att man för kortare stunder måste stänga av vattnet för att utföra någon reparation. I regel informeras hyresgästerna om detta i förväg. Om du inte fått sådan information och vattnet inte kommer tillbaka så ringer du serviceanmälan.
  • Stopp i avlopp, om vattnet rinner ner sakta i golvbrunnen eller vasken.